Strona główna » Aktualności » LUSTRACJA SPÓŁDZIELNI
W wyniku umowy zawartej w dniu 18 października 2010 roku między Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie, a Spółdzielnią Mieszkaniową „Zawiercie" w Zawierciu, w dniach od 08.11.2010 r. do 14.02.2011 r. (z przerwami) została przeprowadzona przez Związek lustracja pełna działalności Spółdzielni za okres od 01.01.2007 r. do 31.12.2009 roku.
Przedmiotem lustracji były następujące zagadnienia:
1. Organizacja Spółdzielni.
- Statut Spółdzielni oraz wewnętrzny system normatywny (kompletność i poprawność merytoryczna regulaminów),
- działalność organów Spółdzielni,
- struktura organizacyjna służb etatowych Spółdzielni.
2. Stan prawny gruntów będących we władaniu Spółdzielni (i budynków z nimi związanych oraz racjonalność ich wykorzystania).
3. Sprawy członkowskie i dyspozycja lokalami.
4. Gospodarka zasobami mieszkaniowymi:
stan ilościowy oraz estetyczno-porządkowy i techniczny budynków i ich otoczenia koszty i przychody GZM oraz prawidłowość ustalania opłat za używanie lokali, gospodarka lokalami użytkowymi,ze szczególnym uwzględnieniem lokali wynajmowanych,
- terminowość wnoszenia opłat przez użytkowników lokali i windykacja należności Spółdzielni,
- treść umów o usługi komunalne i ich realizacja (wodno¬kanalizacyjne, wywóz śmieci, ciepło).
5. Gospodarka remontowa w zasobach mieszkaniowych :
- nadzór techniczny i ustalanie potrzeb remontowych, ze szczególnym uwzględnieniem działań energooszczędnych,
- akumulacja środków finansowych na remonty, tryb doboru wykonawców robót remontowych, treść zawartych umów i ich realizacja.
6. Gospodarka finansowa:
- stan funduszów, wielkość wolnych środków finansowych i sposób ich wykorzystania, efektywność zaangażowania finansowego Spółdzielni w zakup akcji lub udziałów w innych podmiotach gospodarczych,
- rozliczanie kosztów ogólnych Spółdzielni,
- obsługa spłaty kredytów mieszkaniowych,
- terminowość regulowania zobowiązań finansowych Spółdzielni (podatki, ZUS, PFRON),
- dochodzenie należności Spółdzielni.
7. Ocena realizacji przez Spółdzielnię obowiązków wynikających z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Lustracja nie obejmowała badania sprawozdania finansowego Spółdzielni w rozumieniu art. 88 lit. a, Prawa spółdzielczego jak również weryfikacji rozliczeń kosztorysowych.
Ustalenia lustracji wynikają ze stwierdzonych faktów na podstawie przedłożonych lustratorowi dokumentów oraz wyjaśnień złożonych przez pracowników Spółdzielni. W szczególności ustaleniom lustracji służyły:
- statut i inne uregulowania wewnętrzne,
- dokumentacja z działalności organów samorządowych Spółdzielni,
- dokumenty członkowskie,
- dokumentacja dotycząca wykonania robót remontowych,
- dokumentacja oraz ewidencja finansowo-księgowa,
- plany gospodarczo-finansowe.
Ustalenia lustracji zostały zawarte w protokole lustracji,
który łącznie z niniejszym listem polustracyjnym stanowi integralną całość.
Protokół lustracji został podpisany bez zastrzeżeń przez Zarząd i Radę
Nadzorczą Spółdzielni.
Poprzednia lustracja pełna działalności Spółdzielni została przeprowadzona przez Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP w 2007 roku i obejmowała działalność Spółdzielni w latach 2004-2006.
Ocena działalności Spółdzielni zawarta w liście polustracyjnym Związku wraz z wnioskami, została przedstawiona na Zebraniu Przedstawicieli Członków w 2007 roku.
W badanym okresie Spółdzielnia na bieżąco dokonywała aktualizacji wpisów w KRS za wyjątkiem opisanego w protokóle lustracji zgłoszenia do rejestru zmian statutu uchwalonych przez Zebranie Przedstawicieli Członków w dniu 30.11.2007 roku.
Do dnia 06.05.2010 roku w Spółdzielni obowiązywał statut zarejestrowany w dniu 31.11.2006 roku.
Wewnętrzny system normatywny Spółdzielni tworzą unormowania wewnętrzne o charakterze regulaminowym, wynikające ze statutu oraz z obowiązującego spółdzielnie mieszkaniowe stanu prawnego, jednak część z tych regulaminów, wykazanych w protokóle lustracji wymaga aktualizacji bądź uchylenia.
Lustracja nie wykazała nieprawidłowości i uchybień w zakresie częstotliwości, terminowości i sposobu zwołania grup członkowskich, Zebrań Przedstawicieli Członków oraz Walnego Zgromadzenia. Zastrzeżeń nie budzi także przebieg obrad oraz sposób ich udokumentowania.
Rada Nadzorcza, zgodnie z zakresem swoich statutowych kompetencji zajmowała się najistotniejszymi sprawami związanymi z bieżącą działalnością Spółdzielni, wypełniając funkcje kontroli i nadzoru, a sposób udokumentowania pracy tego organu i podejmowania uchwał nie budzi zastrzeżeń.
W okresie objętym lustracją Zarząd Spółdzielni kierował bieżącą działalnością Spółdzielni jako podmiotu gospodarczego, pracował w oparciu o Regulamin Zarządu i okresowe plany pracy, podejmował decyzje zgodnie z kompetencjami statutowymi, które zostały właściwie udokumentowane.
W badanym okresie, zatwierdzona przez Radę Nadzorczą struktura organizacyjna Spółdzielni, dostosowana
była do
form i skali prowadzonej działalności i zapewniała warunki prawidłowego funkcjonowania Spółdzielni, jako podmiotu gospodarczego.
Akta osobowe zatrudnionych pracowników, prowadzone są zgodnie z obowiązującymi przepisami, są właściwie archiwizowane i przechowywane, a zasady organizacji pracy i wynagradzania pracowników określa stosowny regulamin oraz Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, zarejestrowany we właściwym Inspektoracie Pracy.
Badania dotyczące spraw członkowsko-mieszkaniowych, wykazały właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji członkowskiej oraz wymaganych prawem rejestrów.
Z ustaleń lustracji wynika, że stan prawny wszystkich gruntów będących we władaniu Spółdzielni jest uregulowany, co umożliwiło zrealizowanie przez Spółdzielnię postanowień ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dotyczących określenia przedmiotu odrębnej własności lokali.
Zastrzeżeń nie budzi także sposób realizacji wniosków członków o ustanowienie odrębnej własności lokali; wg stanu na dzień 31. 12. 2009 r. zawarto 1.780 notarialnych umów ustanowienia odrębnej własności lokali, a do realizacji pozostawało 40 wniosków.
Przeprowadzony w czasie lustracji selektywny przegląd zasobów mieszkaniowych wykazał, iż są one utrzymane w czystości i należytym stanie estetyczno-porządkowym i technicznym, możliwym do ustalenia w trakcie wizualnego przeglądu, niemniej jednak stwierdzono usterki wymagające usunięcia.
W 2007 roku działalność Spółdzielni w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi zamknęła się niedoborem przychodów w stosunku do poniesionych kosztów wynoszącym (-) 198.031,- zł., który został odniesiony na konto rozliczeń międzyokresowych. W latach 2008-2009 wyniki w gzm były dodatnie i wyniosły odpowiednio 879.447, - zł. i 248.906,- zł.
We wszystkich latach badanego Spółdzielnia osiągnęła nadwyżki w działalności gospodarczej, które wyniosły netto:
- w roku 2007- 1.135.524,-zł.,
- w roku 2008 - 828.757,- zł.,
- w roku 2009 - 1.259.867,-zł.
Przy ustalaniu wyników działalności w badanym okresie
Spółdzielnia przestrzegała obowiązujących od 1 stycznia 2007 roku przepisów
znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustalając odrębnie
wynik na działalności operacyjnej i finansowej, a o sposobie podziału
osiągniętych nadwyżek bilansowych decydowało Zebranie Przedstawicieli Członków
i Walne Zgromadzenie
Według stanu na koniec 2009 roku zaległości z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych wyniosły 2.725.273,- zł., co stanowiło 11% rocznego wymiaru opłat od tych lokali.
W odniesieniu do należności od lokali użytkowych wskaźnik zadłużeń w opłatach kształtował się na poziomie od 9,7% w 2007 roku do 8,6% w 2009 roku.
Występujący poziom zaległości w opłatach jest wyższy od przeciętnego w spółdzielniach, co wskazuje to na konieczność dalszej intensyfikacji prowadzonych działań windykacyjnych w tym zakresie.
Lustracja nie wykazała nieprawidłowości w gospodarce lokalami użytkowymi. Stwierdzono jednak, że nie wszystkie umowy najmu zawierały postanowienia zabezpieczające interesy Spółdzielni, a unormowania dotyczące najmu lokali użytkowych nie określają np. warunków, jakie winien spełniać najemca, trybu rozstrzygnięcia przetargu i sposobu powoływania komisji przetargowej.
Lustracja wykazała, iż umowy zawarte z dostawcami usług komunalnych oraz innych usług związanych z eksploatacją zasobów Spółdzielni, chronią należycie jej interesy.
W okresie objętym lustracją Spółdzielnia przeprowadzała okresowe przeglądy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych, będących podstawą do sporządzania rocznych rzeczowo-finansowych planów remontów.
Spółdzielnia przeprowadziła również, wymagane art. 62 Prawa budowlanego, kontrole stanu technicznej sprawności instalacji i elementów budynków, których wyniki odnotowane zostały w książkach obiektu budowlanego.
Poniesione w latach 2007-2009 nakłady na remonty zasobów mieszkaniowych w kwocie 11.276.488,-zł., zostały sfinansowane środkami zakumulowanymi na funduszu remontowym z udziałem pożyczki z NFOŚiGW w wysokości 1.054.796,- zł. Stan środków funduszu remontowego na koniec 2009 roku wynosił 152.599,- zł.
Roboty remontowe w zasobach Spółdzielni ujęte w planach
rzeczowo-finansowych remontów, wykonywane były przez wykonawców zewnętrznych
wyłanianych w trybie przetargowym.
Umowy zawarte z wykonawcami robót remontowych nie budzą zastrzeżeń w aspekcie zachowania wymogów prawa cywilnego oraz zapewnienia ochrony interesów Spółdzielni, a postanowienia tych umów były przestrony przestrzegane. Nie stwierdzono także nieprawidłowości w sposobie prowadzenia dokumentacji robót remontowych, rozliczeń z wykonawcami oraz sprawowania nadzoru nad realizowanymi robotami.
W okresie objętym lustracją ewidencja księgowa Spółdzielni prowadzona była na bieżąco w oparciu o Zakładowy Plan Kont, dostosowany do ustawy o rachunkowości, a także sporządzone zostały sprawozdania finansowe, które po badaniu przez biegłego rewidenta były corocznie zatwierdzane przez Zebranie Przedstawicieli Członków i Walne Zgromadzenie.
Sprawozdania te były terminowo złożone w uprawnionych instytucjach.
Lustracja nie wykazała nieprawidłowości w gospodarce kasowej, w zakresie zgodności rozliczeń kosztów ogólnych Spółdzielni z wymogami ustawy o rachunkowości oraz w sposobie rozliczeń Spółdzielni z członkami z tytułu wkładów. Zastrzeżeń nie budzi także sposób rozliczeń z bankiem z tytułu spłaty kredytów mieszkaniowych i należnych odsetek.
Ogólna sytuacja finansowa Spółdzielni, pozwala na bieżące regulowanie zobowiązań o charakterze publiczno-prawnym oraz wobec dostawców robót i usług.
Spółdzielnia posiadała również wolne środki finansowe zdeponowane na terminowych lokatach bankowych, od których uzyskała dodatkowe przychody z tytułu oprocentowania.
Na tle ustaleń zawartych w protokole lustracji oraz oceny niniejszego listu polustracyjnego pożądane byłoby, aby organy samorządowe Spółdzielni rozważyły podjęcie następujących działań:
1. Zaktualizować wymienione
w protokóle lustracji
unormowania wewnętrzne o charakterze regulaminowym.
2. Usunąć usterki w utrzymaniu zasobów mieszkaniowych ujawnione w trakcie ich przeglądu.
3. Kontynuować prowadzone działania w zakresie windykacji opłat za używanie lokali.
Przedstawiając powyższe wnioski Związek informuje, iż zgodnie z art. 93 § 4 Prawa spółdzielczego, wnioski z przeprowadzonej lustracji winny być przedstawione przez Radę Nadzorczą najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu Członków.
Uprzejmie prosimy o powiadomienie Związku o sposobie realizacji ww. wniosków.
Jerzy Jankowski
sm-zawiercie.pl
Proszę potwierdzić wydruk wyświetlonego artykułu:
Proszę potwierdzić zapisanie wyświetlonego artykułu do pliku PDF:
Proszę wypełnić poniższy formularz, aby powiadomić znajomego o znalezionym przez Ciebie artykule:
Bezpieczeństwo w budynku mieszkalnym Bezpieczeństwo pożarowe, to jedno z ...
Spółdzielnia Mieszkaniowa Zawiercie
42-400 Zawiercie
ul. Pułaskiego 7
NIP: 6490000765
KONTAKT
Zarząd SM "ZAWIERCIE" informuje, iż Spółdzielnia odpowiada tylko na e-maile: - podpisane imieniem, nazwiskiem, adresem i symbolem lokalu dla spraw dotyczących indywidualnych lokali, - podpisane imieniem, nazwiskiem i adresem dla pozostałych spraw.
tel: 32 67 243 50 do 52
fax: 32 67 243 30
e-mail: biuro@sm-zawiercie.pl
66 LAT SPÓŁDZIELNI